نوشته شده توسط : hgu33

' محمود مظفر ' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، افزود: متاسفانه هنوز ارزیابی دقیقی از میزان خطرپذیری پایتخت در برابر حوادث طبیعی وجود ندارد و هیچ مطالعه ای به ویژه در خصوص عوارض اقتصادی و اجتماعی این گونه حوادث و تهیه و تدوین سند جامع مدیریت بحران در شهر تهران با رویكرد امدادرسانی حوادث یاد شده انجام نشده است.

وی با اشاره به این كه شهر تهران با خطر وقوع زلزله های احتمالی مواجه است از مطالعه و بررسی این موضوع به عنوان یكی از اولویت های كلیدی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نام برد و افزود: بررسی آثار اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی كه زلزله به عنوان یك حادثه طبیعی می تواند در شهر تهران بر جای بگذارد از اهمیت بالایی برخوردار است.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ادامه داد: پایتخت نشینان به طور دائم در معرض انواع حوادث و سوانح طبیعی از قبیل جاری شدن سیل، زلزله، فعال شدن احتمالی آتشفشان، آتش سوزی، رعد و برق و نظایر آن هستند و به همین منظور برای كاهش خسارات مالی و جانی ناشی از بروز این حوادث، تهیه و تدوین سند جامع مدیریت بحران شهر تهران با رویكرد حوادث طبیعی ضروری است.

مظفر با بیان اینكه در تدوین سند جامع مدیریت بحران شهر تهران باید تمامی اطلاعاتی كه تدوین و استخراج می‌شوند با سند چشم‌انداز 20 ساله كشور و طرح جامع تهران به طور كامل هماهنگی و تطابق داشته باشد،گفت: شهر تهران پرحادثه است و زلزله تنها یكی از حوادثی است كه ممكن است این كلانشهر را تهدید كند.

وی یاد آور شد: در هنگام بروز زلزله حدود 400 نوع حادثه مختلف رخ می‌دهد، حوادثی كه به صورت روزمره اتفاق می‌افتد و در هنگام بروز زلزله این حوادث با هم رخ می‌دهد و ما در آینده‌نگاری باید تك تك این حوادث را مدیریت كرده و به عنوان مسوول امدادرسانی و نجات جان افراد مضطر و گرفتار به آنها پاسخ دهیم.

این مقام مسوول در سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اضافه كرد: بسیاری از افراد بر این باورند كه هنگام وقوع زلزله در تهران هیچ كاری نمی‌توان برای آن انجام داد و تنها باید تهران را در جایی دیگر احداث كرد، در صورتیكه چنین اتفاقاتی ممكن است هیچ گاه روی ندهد .

وی تصریح كرد: ممكن است هیچ وقت در تهران زلزله ‌ای مخرب با تبعات بسیار وخیم رخ ندهد ولی همانند چند سال اخیر امكان دارد زلزله‌ های كوچكتر و در دفعات بیشتر اتفاق افتد كه ما باید برای امدادرسانی مناسب در موقع بروز این اتفاقات از قبل آمادگی كامل داشته و برنامه ‌ریزی كرده باشیم.

مظفر اظهار داشت: كارشناسان سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در حال جمع آوری اطلاعات اولیه مناطق 22 گانه شهر تهران هستند كه با جمع آوری و تحلیل اطلاعات یاد شده نیروهای امدادرسان هلال احمر با مختصات و مشخصات جغرافیای مناطق یاد شده شهرتهران برای پوشش سریع امدادی به حوادث و سوانح احتمالی آشنا می شوند.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: هم اكنون چندین كار گروه تخصصی امداد و نجات از سوی این سازمان وابسته به جمعیت هلال احمرتشكیل شده و در تمامی این كار گروه‌ها فقط زلزله مورد نظرما قرار نگرفته و تمام عوامل بحران‌زا مانند سیل، آتشفشان، طوفان، گردباد، سونامی، تگرگ، بهمن، رعد و برق، تغییرات شدید درجه حرارت، خشكسالی و مخاطرات شیمیایی، بیولوژیكی و هسته‌ای نیز در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر در ادامه با تاكید بر اینكه هنوز هیج ارزیابی از میزان خطرپذیری شهر تهران در مقابل حوادث طبیعی و زلزله وجود ندارد افزود: با وجود تعداد گسل هایی كه در تهران وجود دارد هنوز نمی دانیم كه هر كدام از این گسل ها چه میزان آسیبی ایجاد می كند.

طبق هشدار كمیته اضطراری فجایع طبیعی (DEC)، هم اكنون بیشترین نگرانی های سازمان های امدادرسان جهان در مورد وقوع زلزله در شهرهای بزرگ جهان از جمله تهران، استانبول در تركیه و كاتماندو در نپال است.

اجتمام**7029 1568





:: برچسب‌ها: تایلند ,
:: بازدید از این مطلب : 393
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: